Een treinontsporing in dichte mist of een explosie bij een energieverdeelstation. Complexe incidenten vragen al gauw om de betrokkenheid van meerdere partijen. Netcentrisch werken is een werkwijze om binnen een netwerk van betrokkenen informatie uit te wisselen. Alle 25 veiligheidsregio’s, het Nationaal Crisiscentrum (NCC), het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) en een diverse groep crisispartners passen netcentrisch werken toe binnen hun organisatie.
LVCb
De minister van Justitie en Veiligheid heeft het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) tot Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb) verklaard. Hiermee moedigt hij een brede groep crisispartners aan om netcentrisch samen te werken en van LCMS gebruik te maken ten behoeve van een effectieve crisisbeheersing.
Waarom netcentrisch werken met LCMS?
- Netcentrisch werken verbindt (IFV, 2020)
- Netcentrisch werken belangrijke schakel in effectieve crisisbeheersing (Platform O, 2020)
Ervaringsverhalen
- Weercode rood: 'Bijzonder om een keer mee te maken' (De Crisismanager, 2021)
- Netcentrisch werken in het ziekenhuis in tijden van corona: Spaarne Gasthuis en Deventer Ziekenhuis (IFV, 2020)
- Informatiemanagement in de praktijk: aanvaring tanker bij Zaltbommel (IFV, 2020)
- Netcentrisch samenwerken maakt crisisbeheersing sterker (n.a.v. hoogwater Limburg, IFV, 2021)
- Podcast ervaringen netcentrisch werken in de Veiligheidsregio's (IFV, 2021)
- Podcast schietincident Utrecht 18 maart 2019: lessen voor netcentrisch werken met LCMS (IFV, 2021)
Vlog
- Netcentrisch werken en LCMS #1 - Op bezoek bij Stedin
- Netcentrisch werken en LCMS #2 - Op bezoek bij Het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (DCC-IenW)
- Netcentrisch werken en LCMS #3 - Op bezoek bij de GHOR Brabant-Zuidoost
Nieuwsberichten LVCb
- Van LCMS naar Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (IFV)
- Crisispartners zetten koers uit voor een landelijke voorziening crisisbeheersing (IFV, 2021)
Wilt u meer weten over netcentrisch werken met LCMS? Mail netcentrischwerken@nipv.nl.
Voor wie?
De netcentrische werkwijze wordt door alle veiligheidsregio’s toegepast en is daarnaast ook relevant voor organisaties met een rol in bij crisisbeheersing, bijvoorbeeld uit de sectoren:
openbare orde en veiligheid, water/drinkwater, zorg, ICT/Telefom, energie, transport, chemie/nucleair, financieel.
Wat houdt netcentrisch werken in?
Netcentrisch werken houdt in dat binnen een netwerk van interne en externe betrokkenen informatie wordt uitgewisseld.
- Er wordt centraal een actueel situatiebeeld onderhouden. Dit beeld bestaat uit een multidisciplinaire managementsamenvatting en geografisch beeld van alle beschikbare informatie.
- Het actuele situatiebeeld is voor alle betrokken netwerkpartners een middel om oordelen te vormen en beslissingen te nemen.
- Er wordt regie gevoerd over de informatiebeelden. Dit betekent dat iemand continu het overzicht houdt en kan beoordelen of er sprake is van tegenstrijdige, onjuiste, incomplete of onduidelijke informatie.
Waarom netcentrisch werken?
In evaluaties van incidenten, crises en rampen worden vaak problemen benoemd die te maken hebben met de informatie-uitwisseling tussen betrokken partijen. Winstpunten van de netcentrische werkwijze zijn:
- Een snel beeldvormingsproces, waardoor meer ruimte is voor oordeels- en besluitvorming.
- Een rijk beeld van de situatie en van het bestrijdingsproces.
- Meer grip op crisissituaties doordat crisisteams zelf de kaders van crises expliciteren en zichtbaar maken voor anderen.
- Tijdig en adequaat kunnen anticiperen op een zich ontwikkelende situatie.
- Op elkaar afgestemde besluiten onder alle betrokkenen.
- Actuele en met betrokkenen afgestemde crisiscommunicatie.
Hoe implementeer je het?
De implementatie van netcentrisch werken binnen uw organisatie is een veranderproces. Hierbij is het belangrijk om aandacht te hebben voor de volgende dimensies:
- Proces – hoe verloopt het informatieproces intern? Hoe sluiten we aan op externe informatieprocessen?
- Organisatie – wat moeten we hiervoor binnen onze organisatie inrichten?
- Mens – welke cultuur en capaciteiten zijn benodigd?
- Techniek – wat voor technische middelen zijn er nodig?